Dårlig ånde – årsaker og hvordan løse det

Dårlig ånde Glomma Tannklinikk

De aller fleste har opplevd dårlig ånde en eller annen gang i løpet av livet, av ulike grunner. Dårlig ånde, medisinsk kalt halitose, kan skyldes dårlige tannhelsevaner og kan være et tegn på andre helseproblemer. Dårlig ånde kan også bli verre av hva slags mat du spiser og andre usunne livsstilvaner.

Hvordan påvirker det du spiser ånden din?

I utgangspunktet blir all maten du spiser brutt ned i munnen din. Hvis du spiser mat med sterk lukt (som hvitløk eller løk), og å pusse tennene og bruke tanntråd – selv munnskyll – bare demper ånden midlertidig. Lukten vil ikke gå helt bort til etter maten har gått igjennom kroppen din.

Hvorfor kan dårlige vaner forårsake dårlig ånde?

Hvis du ikke pusser og bruker tanntråd daglig, kan matpartikler forbli i munnen din, og fremme bakteriell vekst mellom tennene, rundt tannkjøttet og på tungen. Dette forårsaker dårlig ånde. Antibakteriell munnskyll kan også bidra til å redusere bakterier.

I tillegg kan luktfremkallende bakterier og matpartikler forårsake dårlig ånde hvis proteser ikke er ordentlig rengjort.

Røyking eller andre tobakkprodukter kan også forårsake dårlig ånde, misfarging på tenner, reduksjon av evnen din til å smake mat og irritert tannkjøtt.

Hvilke andre årsaker finnes det for dårlig ånde?

Nøkkelen til suksess i å behandle dårlig ånde er å finne ut av årsaken. Når tannlegen din bestemmer årsaken, kan effektiv behandling begynne.

Dårlig ånde kan skyldes følgende:

• Eksterne faktorer – matvarer som løk og hvitløk, drikkevarer som kaffe og alkohol, og tobakk
  • Dårlig oral hygiene – der plakk og matrester ligger igjen på tennene
  • Muntlige sykdommer – gingivitt og periodontal sykdom
  • Tannpleie – plakk og matrester kan samle seg på proteser som må rengjøres daglig
  • Mandlene – sprekk i mandlene kan tillate matrester å ligge igjen i mandelområdet
  • Luftveisinfeksjoner – hals-, bihule- og lungeinfeksjoner
  • Tørr munn (Xerostomi) – kan skyldes spyttkjertelproblemer, medisiner, munnpust, strålebehandling og cellegift
  • Systemiske sykdommer – diabetes, lever, nyre, lunge, sinus sykdommer og gastrointestinale sykdommer

Om årsaken er dårlig oral hygiene, hvordan fikser du det?

Det er viktig å utføre effektiv oral hygiene hjemme to ganger daglig, ved å pusse tennene med en antibakteriell tannkrem og tannkjøtt for å fjerne matrester og tannplakk på og mellom tennene. Dette bør inkludere alle restaureringer, oppmerksomhet bør gis til kanten på tannkjøttet, og tungeoverflaten bør børstes for å fjerne luktfremkallende bakterier. En utgitt studie rapporterte at tannbørsting i kombinasjon med tanntråd betydelig reduserte blødning av tannkjøtt, samt redusert dårlig pust over en periode på to uker. En annen klinisk studie bekreftet at børsting to ganger om dagen med en antibakteriell tannkrem og bruk av en tannbørste med en tungebørste kan eliminere dårlig ånde.

Hva gjør man med dårlig ånde? Konklusjon

Hvis du kanskje tror at dietten din forårsaker dårlig ånde, så ta kontakt med en ernæringsfysiolog som vil hjelpe deg med å modifisere dietten. Hvis du har dårlig munnhygiene og lider av gingivitt (betennelse i tannkjøttet) eller har periodontal sykdom (beintap rundt tennene), ta kontakt med tannlegen din og jobb sammen med tannhelsepersonell for å forbedre din daglige munnhygiene. Mandlene og luftveisinfeksjonene må følges opp av legen din. En god del mennesker lider av munntørrhet på grunn av medisiner de tar, dysfunksjon i spyttkjertelen og de som går igjennom strålebehandling og cellegift for kreftbehandling. Kontakt din lege eller onkolog for deres faglige anbefalinger. For eventuelt reseptbelagte eller over-disken produkter som kan lindre symptomer på munntørrhet. Pasienter som lider av diabetes, har lever- eller nyresykdommer, og gastrointestinale sykdommer bør oppsøke legen for råd om hvor dårlig ånde kan reduseres med hensyn til disse systemiske sykdommene.

Ta kontakt med tannlegen din for råd om hvilken tannlege eller annen medisinsk fagperson du bør besøke for tilstanden din.